Maandje in Afrika, - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Marloes Zijlstra - WaarBenJij.nu Maandje in Afrika, - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Marloes Zijlstra - WaarBenJij.nu

Maandje in Afrika,

Blijf op de hoogte en volg Marloes

28 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

Alweer 1 maand voorbij in het mooie Zuid Afrika. De tijd leek in het begin zo langzaam te gaan, nu begint het toch wel echt snel te gaan. Ik geniet.

Ik zal jullie even bijpraten over mijn hectische week. Afgelopen weekend heb ik een super weekend gehad. Zaterdagmiddag zijn we naar de Indische Oceaan geweest, heerlijk gezwommen. Ook hebben we een watertrapfiets gehuurd en ergens op een meertje gewaterfietst (als dat een woord is  ). En heerlijk gegeten bij C-Bali, zij maken de beste brownies ooit! Mocht je ooit naar Zuid Afrika gaan, ga daar langs...mmm mij mogen ze daar elke week wel afzetten voor een brownie.
Zondag zijn we in de ochtend naar de Zulu kerk geweest, en in de middag hebben we een hike gedaan naar een waterval. Het was een hike van 1,5 km bergopwaarts dus we deden er zo`n 25 minuutjes over. Eenmaal daar aangekomen zie ik een soort paradijs. Prachtige waterval van de berg af, mooi uitzicht! Wow amazing!
We hebben heerlijk `gedoucht` in de waterval. Misschien wat voor later in mijn mooie huis 
Prachtig uitzicht in ieder geval.
Eigenlijk was de hele week een `gewone` werkdag. Op dinsdag zijn we naar een hospice geweest voor Aids patiënten, dit was zeer indrukwekkend. Op de stoep van de kerk hier vlak bij is ooit eens een aids patient dood gegaan, dit greep de dominee zo aan dat hij zei tegen zijn gemeente; wat betekenen wij voor onze community (de wijk met de meeste arme mensen hier) als we de kerk deuren dicht doen na onze dienst op zondag. De gemeente is hierna gestart met een hospice voor aids patiënten en dit is zo`n geweldig iets. De vrouw die daar de leiding geeft is echt een engel. Zij verteld er met zoveel passie over hoe ze de mensen opvangen en het geloof met hun delen en zo proberen dat ze rustig kunnen sterven! Echt ik was onder de indruk, wat een geweldig werk doen deze mensen. Ik heb hier in de souvenir (winkel waar de aids patiënten wat voor maken) oorbellen gekocht met angelwings. Ik wil dat deze oorbellen mij herinneren aan alle Engelen die hier werken. It was Amazing! God doet zo mooi werk in dit land door mensen heen.
Ook zijn we alweer naar Pannoriti`s geweest (dit is een pizza restaurant waar je op dinsdag de 2e pizza gratis krijgt). Tjah dat kun je natuurlijk niet voor bij laten gaan, dus dat is een beetje ons vaste stekkie op dinsdag avond.
Woensdag reden we door het natuurgebied hier vlakbij en ik heb mijn eerste echte AAP gezien! Ja ja, ik dacht dat ik het niet ging meemaken, maar hij rende zo over de weg! Het was een baboen (baviaan), super schattig. Hij was te snel om er een foto van te maken! Maar ik ben trots dat ik er 1 gezien heb.
Donderdagavond ben ik voor het eerst naar de Cell group geweest van de kerk waar we heen gaan in Paddock! Dit is een soort Bijbelstudie groep, erg leuk! Nieuwe mensen ontmoet. We eten gezellig samen en hebben daarna een Bijbelstudie! Maar omdat de vakantie eraan komt (volgende week, en laatste week van april is vakantie) hebben we geen Cell voor 4 weken, dus ik moet weer even geduld hebben voordat ik er weer heen kan.
Vandaag ging mijn wekker om 04.45 om te vertrekken richting Durban (2uur rijden) om naar een specialistisch ziekenhuis te gaan met 1 van de meiden! Dit was weer een hele ervaring! Lang wachten (zoals gewoonlijk, maar dit begint te wennen). Artsen zien, die vinden alles goed en weer naar huis!
Ik ben net thuis (16.00) maar het was me wel weer een mooi leerzaam dagje over de Afrikaanse cultuur. Ook dit lange wachten in ziekenhuizen begint te wennen. Zojuist ook mijn eerste slang gezien. Er was er 1 bij het main house, maar deze had onze klusjesman gelukkig al gedood want het was een vervelend slangetje. Als deze je beet dan kon je neurologische problemen krijgen en dat willen we natuurlijk niet.
Voor het weekend staan er nog geen grote plannen op het programma, maar we zien wel wat er weer op ons pad komt! We staan overal voor open 
Ik wil nog even een klein verhaaltje met jullie delen om even kennis te maken met nieuwe vrienden die ik hier heb gemaakt en dat ik nog steeds zo blond ben als dat ik in Nederland was.
Er waren jongelui bij ons op bezoek, en we hadden het heel gezellig gehad. We waren samen naar pannoroti`s geweest en daarna even after party bij ons thuis. Ze besloten om nog even wat te gaan halen met de auto omdat ze wat waren vergeten ergens. (amy ging ook mee). Dus 3 mensen gingen op weg in het donker naar boven de heuvel op. Mij leek het niet zo`n goed idee en ik twijfelde voor hen want hier kan het in de avond best creepy zijn. Dus ik probeerde nog op hen in te praten maar nee hoor ze gingen toch echt. Eenmaal op de heuvel kunnen wij ze natuurlijk niet meer zien in het donker, maar we hoorde ook maar geen auto of zagen de lichten. Dus wij (suur en ik )vroegen ons af wat ze toch aan het doen waren. Wij ze allemaal bellen, en ongerust etc want niemand nam de telefoon op.
Dus wij stonden ons daar samen zorgen te maken (buiten op de veranda, precies onder de buitenverlichting). En in eens komt er uit de bosjes van ons links een raar hard geluid, soort van koe die dood ging dachten we eerst maar daarna realiseerde we ons dat het misschien wel een groot boos beest was. Wij schrokken ons natuurlijk helemaal een hoedje en wisten niet hoe snel we naar binnen moesten vluchten. Tot Surielle zich realiseerde dat hier helemaal geen grote beesten zijn want we zijn omheind met een groot hek. Surielle liep terug en daar `lagen`onze 3 vrienden op het gras plat van het lachen. Terwijl mijn hartslag dik in de 200 zat, hadden hun ons gewoon even flink in de maling genomen. 1 van die gasten had gewoon dat geluid gemaakt achter een bosje! Oh echt, het was net punkd…Ik wist niet waar ik kijken moest, schaamde me kapot! We hebben er hard om kunnen lachen, maar dit verhaal ga ik de komende 2 maanden nog VAAK moeten aanhoren!

ik wilde jullie dit niet onthouden! Want Blond blijft Blond 
Goed weekend gewenst, en super leuk om alle reacties te lezen etc. Als er vragen zijn die ik kan beantwoorden over mijn werk/reis/plannen zet ze dan even in de reactie dan kan ik daar mijn volgende blog op schrijven.
Lieve groetjes Marloes

Ps nu ik het nalees is het toch iets meer dan ik had verwacht (A) oeps..sorry ! Er is hier ook zoveel te vertellen :)

• 28 Maart 2014 - 19:28

Alice:

Hoihoi,
    Al weer een maand! Je hebt al heel wat meegemaakt,bedankt voor het delen.
    veel liefs van mij.

• 29 Maart 2014 - 10:55

Sjoukje Luiting:

Hoi Marloes,
    Nou je maakt echt veel mee zo mooi om te lezen ik geniet ervan.
    Maar goed dat die slang dood was eng hoor.
    Als ik een film zie met slangen gaan mijn benen al op de bank vind ze griezelijg.
    Leuk dat je al vrienden hebt .
    Lieve groejes van T Sjoukje xxxx.

• 31 Maart 2014 - 14:38

Marjan:

Geweldig!!! Wat hadden ze jou te pakken zeg, dat kan er maar 1 overkomen... Hahaha!
    Wel leuk om zo ook jou blonde acties te kunnen volgen.
    En niet alleen je blonde acties natuurlijk, ook de andere ervaringen die jij met ons deelt!!
    Ga vooral zo door!!
    Lieve knuffel van ons alle 4 uit Harderwijk