Blog week 7 & 8 - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Marloes Zijlstra - WaarBenJij.nu Blog week 7 & 8 - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Marloes Zijlstra - WaarBenJij.nu

Blog week 7 & 8

Blijf op de hoogte en volg Marloes

26 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

Ten eerste mijn excuses voor het niet eerder schrijven van dit blog, maar Afrika is Afrika en dat betekent soms geen internet voor een langere tijd.
Maar internet werkt op dit moment weer even en ik heb vele avonturen beleefd dus ik zou ze proberen kort met jullie te delen, anders wordt het een extreem lang blog.

In de maand april zitten veel public holidays, dit zijn vrije dagen en dat is natuurlijk erg fijn ook voor mij want dan hoef ik niet te werken.
Vorige week was een drukke hectische week, we hadden bloedkliniek gepland staan op maandag. Op de bloedkliniekdag worden de kinderen geprikt op hun bloedwaardes voor HIV en kijken we of alle medicatie nog goed is. Maar deze dag is meestal in September ( de kinderen worden 1x per jaar geprikt) en als ze dan afwijkende bloedwaardes hebben worden ze 6 maanden later nogmaals geprikt en dat was dus vorige week maandag. Ik had alles netjes geregeld en was er helemaal klaar voor (na wat gestress), toen belde de dokter in eens dat maandag toch niet uitkwam en werd het verzet naar dinsdag. Nou ik als afrikaan ben ondertussen wel wat gewend en schiet al niet meer zo snel in de stress. Gelukkig was alles klaar en konden de kinderen zo dinsdag komen om te prikken ( we hoefde maar 15 kindjes te prikken). De dokter deed het prikken, en ik mocht de kinderen in bedwang houden. Sommige kinderen zijn panisch voor de dokter (vanuit vroegere traumatische ervaringen) en dit geeft veel spektakel voor mij als verpleegkundige. Probeer maar eens een kind stil op je schoot te houden, wat als de dood is voor de dokter. Alle kinderen kregen na afloop een snoepje en toen was het al gauw weer goed. Maar ik ben nog dagen na de bloedkliniek dag aangesproken en bang aangekeken door de kindjes omdat ze mij associeerde met de pijn. Maar dat hebben we gelukkig weer goed kunnen krijgen, nu lachen ze weer vriendelijk naar mij .
De rest van de week was vrij rustig, en ik heb gewoon mijn dagelijkse dingen gedaan.
Het weekend was een lang weekend ivm goede vrijdag en het paasweekend. We hebben op vrijdag rustig aan gedaan, niet teveel gepland. Zondag 1e paasdag zijn we naar de kerk geweest voor een Paasdienst en hier het heilig avondmaal gevierd. Zeer tof om dat eens in een andere kerk te doen. De kinderen hebben na de kerk paaseieren gezocht en we hebben natuurlijk even fanatiek meegezocht. Jammer genoeg ben ik daar dus niet zo goed in en vond ik er maar 3 terwijl sommige kinderen er wel 20 vonden. Maar we hadden het erg gezellig. Op maandag was onze huisgenoot en goede vriendin van mij Surielle jarig en dit hebben we gevierd op het strand. En `s avonds hadden we nog wat mensen over de vloer.
Afgelopen dinsdag heb ik gewerkt en allemaal plannen gemaakt voor onze koningsdag vandaag maar daar later meer over. Op woensdag begon mijn mini vakantie. Ik ben 3 dagen op Safari geweest met een andere vrijwilliger hier en haar ouders. Het was een rit van 5,5 uur daarna toe en gelijk in de middag begonnen we met onze eerste rit door het wildpark. Alle wilde dieren uit Afrika waren hier aanwezig. We hadden een rit van 4-7(en om zes uur wordt het hier al donker, dus ik scheet natuurlijk alle kleuren van de regenboog). Gelukkig viel om zes uur zoveel regen dat we terug moesten naar ons hotel, nou ja gelukkig, we waren natuurlijk zeiknat maar ik was wel blij weer veilig in ons appartement te zijn. Het appartement bevond zich ook op het wildpark dus de dieren lagen gewoon bij ons in de achtertuin (allerlei hert soorten, wilde zwijnen en 1 krokodil in dit geval). Die avond zagen we verschillende neushoornen van soms ERG dichtbij! Vanuit een open auto (jeep zonder dak, gereden door een ranger) lijkt alles in eens veel groter en VEEL enger en vooral omdat het hun gebied is worden ze liever niet te veel gestoord dus moeten we voldoende afstand houden. Die avond viel ook nog eens alle stroom uit op dat hele terrein dus het feest was compleet en uiteindelijk lagen we om 20.00 in bed .
De volgende ochtend begon onze safari trip om 6 uur en duurde tot 9uur. Nou wat we toen hebben meegemaakt was het spannendste wat ik tot nu toe heb moeten doorstaan in mijn leven (oke oke, beetje overdreven).. We waren op rit en we hadden al leeuwen gezien (van zo`n 100 meter afstand), giraffe, zeebra`s , neushoorns en veel soorten herten en we waren een beetje aan het terug kachelen naar ons appartement toen in eens de auto stopte. Poef deed hij het toen helemaal niks meer. En kwam rook onder de moterkap uit en onder een stoel voorin de jeep. De ranger zegt alleen Woeps, we`ve got a problem. Daar sta je dan, midden in een wildpark vol met gevaarlijke wilde dieren zonder auto die het doet, zonder geweest met 5 mensen. Tjah uit de auto stappen was niet echt een optie, maar de ranger moest toch even gaan kijken. Doet hij de motorkap open komt er nog VEEL MEER rook uit! Toen ondertussen scheet ik al alle kleuren en was ik in een melige lachbui omdat ik zo zenuwachtig was. Toen deed ook nog eens walkie talkie het niet (daarmee communiceert hij met de andere rangers), en toen dacht ik pas echt AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH..
Uiteindelijk met een mobiele telefoon hebben we een andere ranger kunnen bellen en die waren er gelukkig eerder dan alle wilde dieren. Maar man ik was echt niet vrolijk! We hebben uiteindelijk 30 minuten staan wachten.
In de avond gingen we weer op trip en zijn toen soort van aangevallen door een groep neushoorns (lang verhaal, maar ook zeer scary). We hebben wel veel wilde dieren gezien en het was erg gaaf! Misschien kan ik wat foto`s uploaden als dit lukt! Was zeer gaaf, maar ik denk niet dat ik gauw nog eens ga . We hadden in het wildpark jammer genoeg geen olifanten gezien, dus hebben we ze opgezocht in het park ernaast. Daar waren 3 tamme olifanten, en die hebben gevoed (letterlijk het eten in de mond gelegd) en geaaid en veel dingen geleerd. Erg leuk!
Gisteren zijn we teruggekomen en vandaag was het koningsdag! Jeeh mijn favoriete dag van het jaar als ik in Nederland ben. Jammer genoeg moest ik het doen zonder mijn vrienden uit Nederland maar ik heb geprobeerd er een mooie dag van te maken. Natuurlijk was ik er helemaal op gekleed (oranje shirt, oranje rokje, vlaggetjes op mijn wangen).. Eerst hebben we samen met de kids Nederlandse spelletje gedaan (spijkerpoepen, blikgooien, zaklopen, snoephappen en aardappelrace). Erg leuk, de kinderen hadden het zeer naar hun zin. Soms was het een beetje lastig om alle 52 kinderen in bedwang te houden maar we hebben genoten. In de middag moesten we onze boodschappen doen. En nu ik dit schrijf ben ik MOE! Dus vanavond maar vroeg naar bed. Ik ben het hele weekend on Duty. Dus ik sta standby, dus we wachten af wat dat gaat brengen. We hebben gisteren een nieuw jongetje ontvangen in 1 van onze huizen en deze is nogal ziek dus daar ben ik wel druk mee. We proberen hem een beetje te laten wennen aan zijn huis, nieuwe broers en zussen en de omgeving en dan volgende week wordt druk want hij moet dan helemaal gescreend worden in de kliniek! En dat heb ik nog nooit eerder gedaan dus dat wordt wel even spannend, maar dat komt vast ook wel weer goed.
Ondertussen vind ik het wel lastig om te denken dat ik over 4 weken al weer naar huis moet, mijn tijd hier is goed! Ik besef niet altijd wat voor invloed mijn werk hier heeft, aangezien ik niet direct met de kinderen werk. Maar toen ik vandaag door het dorp liep waren alle kinderen zeer blij om mij weer te zien en dat maakt mij gelukkig. Het is zo dubbel, ik wil graag naar huis om iedereen weer te zien en gezellig weer in Nederland te zijn. Maar ik ga ook zo alle mensen missen hier in Afrika, ik heb zoveel nieuwe vrienden gemaakt en alle kinderen hebben mijn hart gestolen. Ik ga zeker nog genieten van de 4 weken die voor mij liggen.

Oke, ik zie nu dat het blog toch wat langer is dan ik had gedacht, Woeps 
Hopelijk was het weer leuk om te lezen, en als we internet hebben probeer ik volgende week weer te posten maar tjah je weet het nooit!
Lieve groet, Marloes

  • 27 April 2014 - 18:47

    Bea:

    Ha ha een bijna neushoorn aanval, hoe gaat dat in zijn werk dan:)

  • 28 April 2014 - 13:35

    Jeanet Beelen:

    Hey Marloes,

    Ik vind het erg leuk en interessant om je blogs elke keer weer te lezen!
    Zo'n safari lijkt me ook geweldig om een keer te doen! Staat zeker ook op mijn lijstje ;)
    En wat geniaal dat jullie Koningsdag ook daar hebben gevierd!
    Geniet van je laatste 4 weken daar!
    Je hebt er een unieke ervaring bij die niemand meer van je afneemt!

    Groetjes Jeanet

  • 28 April 2014 - 14:07

    Mandy:

    Hee Deerne,

    Een kapotte jeep in de middle of nowhere kan ook alleen maar jou overkomen he;)
    Geniet van die laatste weekjes, voor je het weet is het voorbij.

    Liefs uit Nunspeet & tot snel!
    ps. is ons hollandse pakketje nog van pas gekomen?

  • 28 April 2014 - 16:46

    Martin:

    Lieve Loes,

    Je maakt wat hilarische dingen mee daar in het mooie Afrika. Vooral die safari lijkt me geweldig om mee te maken. Geniet nog maar ff van de laatste vier weken en maak er nog wat moois van.
    Groetjes Mart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 7126

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 25 Mei 2014

3 maanden Zuid Afrika

Landen bezocht: